46% dintre elevii de liceu sunt în zona de analfabetism funcțional numeric – raport

Businesswoman using a tablet to analysis graph company finance strategy statistics success concept and planning for future in office room.

Aproape jumătate dintre elevii de liceu și peste o treime dintre cei de gimnaziu se încadrează în zona de analfabetism funcțional numeric, arată Raportul despre literație numerică în anul 2025, lansat, astăzi de compania Brio.

Astfel. din punctul de vedere al ciclurilor școlare, analfabetismul numeric crește constant, pornind de la o medie de 25% la clasele primare, crescând la o medie de 36% la clasele gimnaziale și ajungând la o medie de 46% la clasele liceale.

Există o evoluție a analfabetismului numeric în funcție de anul școlar, de principiu acesta având o creștere an de an, cu doar două excepții: clasa a 4-a și clasele 11-12. Cel mai înalt nivel (55%) se regăsește la nivelul clasei a 10-a, notează autorii raportului.

Evoluția în interiorul ciclurilor școlare este mai redusă decât cea de la un ciclu la altul.

Cu alte cuvinte, diferențele dintre nivelurile constatate în clasele primare sunt mai mici decât diferențele constatate între clasele primare și cele gimnaziale.

Băieții prezintă, în general, un nivel mai bun de funcționalitate numerică față de fete, diferența menținându-se constantă de la un ciclu școlar la altul. Deși proporția elevilor care se încadrează în categoriile A+B+C scade treptat odată cu creșterea nivelului școlar, acest declin afectează în mod similar ambele sexe, păstrând astfel diferențele inițiale.

Autorii raportului observă diferențe crescute ale analfabetismului funcțional numeric în funcție de mediul de proveniență. Elevii din mediul rural prezintă cele mai ridicate niveluri de analfabetism numeric, cu 58.16% în categoria (D+E), în timp ce elevii din urban mare înregistrează cele mai scăzute niveluri, de doar 22.23%. În ciclul primar, analfabetismul numeric este deja foarte ridicat în rural (42.86%), comparativ cu urbanul mare (15.45%). Diferențele persistă și se accentuează pe măsură ce elevii avansează în ciclurile gimnazial și liceal, cu ruralul având cea mai mare proporție în categoria (D+E), ajungând la 59.64% în gimnaziu și 72.56% în liceu. În concluzie, mediul de proveniență influențează profund nivelul de funcționalitate numerică, cu o polarizare clară între rural și urban mare/metropolitan.

Raportul a fost realizat de cercetătorii Dragoș Iliescu (fondator Brio) și Daniel Iancu.

Utilitatea testului, potricit autorilor

Existența unui sistem de testare a numerației, cu toate caracteristicile descrise în introducerea acestui raport, este de neprețuit pentru sistemul educațional din România. Testarea numerației la elevi este un instrument esențial în lupta de a ne regrupa în acest domeniu și a recupera un decalaj îngrijorător – dar fără instrumente valide și versatile este imposibilă personalizarea acestor intervenții. Cu astfel de teste însă, putem personaliza abordările educaționale și putem dezvolta abilitățile numerice ale fiecărui elev.

 

Iată câteva moduri în care pot fi utilizate aceste teste:

  • Evaluarea nivelului de cunoștințe și identificarea lacunelor: Testele de numerație pot ajuta profesorii să evalueze nivelul actual al abilităților numerice ale fiecărui elev. Prin identificarea lacunelor și a ariilor care necesită îmbunătățire, profesorii pot ajunge să adapteze metodele de predare pentru a se concentra pe nevoile specifice ale fiecărui elev.
  • Monitorizarea progresului: Testele pot fi folosite periodic pentru a urmări progresul elevilor în timp. Acestea oferă feedback valoros atât profesorilor, cât și elevilor, permițându-le să vadă cum evoluează abilitățile lor numerice și să facă ajustări în procesul de învățare.
  • Personalizarea materialelor de învățare: În funcție de rezultatele testelor, profesorii pot oferi materiale de învățare personalizate, care să corespundă nivelului și stilului de învățare tipice pentru fiecare elev. Acestea pot include fișe de lucru individualizate, exerciții interactive sau resurse online specifice.
  • Planificarea intervențiilor remediale: Testele de numeratie pot ajuta la identificarea elevilor care au nevoie de sprijin suplimentar. Profesorii pot planifica intervenții specifice, cum ar fi sesiuni de mentorat individual, grupuri de studiu sau activități de remediere pentru a ajuta elevii să-și îmbunătățească abilitățile numerice.
  • Adaptarea strategiilor de predare: În funcție de rezultatele testelor, profesorii pot adapta strategiile de predare pentru a se potrivi nevoilor și stilurilor de învățare ale elevilor. De exemplu, unii elevi pot beneficia de mai mult suport vizual, în timp ce alții ar putea avea nevoie de mai multe exerciții practice.
  • Implicarea părinților: Rezultatele testelor de numeratie pot fi comunicate părinților, oferindu-le o imagine clară a progresului copiilor lor și a ariilor care necesită îmbunătățire. Părinții pot colabora cu profesorii pentru a susține dezvoltarea abilităților numerice ale copiilor acasă.

 

Aceste metode asigură așadar o abordare personalizată și eficientă a învățării, adaptată nevoilor fiecărui elev, și contribuie la dezvoltarea abilităților numerice esențiale pentru succesul academic și în viața de zi cu zi.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.