fbpx

29 aprilie 1882: Elektromote a fost testat la Berlin

Elektromote, predecesorul troleibuzului modern, a fost testat pentru prima dată pe un drum public la 29 aprilie 1882 în Halensee, o suburbie a Berlinului, de către inventatorul său, dr. Ernst Werner von Siemens.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Berlin_Halensee_1893.jpg#/media/File:Berlin_Halensee_1893.jpg

Elektromote a funcţionat doar două luni, până la 13 iunie 1882 pe o linie de 540 de metri, între străzile numite astăzi Joachim-Friedrich-Straße şi Johann-Georg-Straße. Vehiculul construit de compania Siemens & Halske era de fapt o trăsură descoperită echipată cu două motoare electrice de 2.2 kW, transmisia curentului electric făcându-se cu ajutorul unui lanţ conectat la roţile din spate. Alimentarea cu electricitate se făcea prin intermediul unui cablu de cupru menţinut vertical cu un stâlp de lemn, care tracta pe liniile de tensiune de deasupra un mic ansamblu cu 8 rotiţe. Acest ansamblu numit în germană Kontaktwagen a devenit mai târziu în limba engleză trolley, de unde vine şi denumirea troleibuzului.

În Romania, după tramvaiul electric, la începutul secolului 20, se experimentează la Sibiu și troleibuzul (firobuzul), cu rezultate dezastroase atunci. În perioada 4 august- 18 octombrie 1904 firma germană AEG experimentează troleibuzul la Sibiu, pe ruta Gara-Floasu (avea roți de lemn), fără succes. În 1905 se da în funcțiune prima linie de tramvai electric din Sibiu.

La 1 februarie 1939 Cernăuțiul este primul oraș din România Mare, unde a circulat troleibuzul. Sunt aduse 4 troleibuze „MAN” (cele mai moderne la aceea vreme). 

La 15 noiembrie 1942 sunt puse în circulație primele troleibuze (local numite „firobuze”) la Timișoara (și totodată primele troleibuze care au circulat pe teritoriul actual al României). Acestea erau de tipul „Fiat- Marelli” (importate din Italia). Erau 7 troleibuse de acest tip. Puterea electromotorului era de 29,5 Kw. De menționat că prima linie de troleibuse din Timișoara a fost proiectată în 1938 de firma germană „Brown, Boveri & Cie” din Mannheim. Prima linie de troleibuse din Timișoara a fost realizată pe traseul Gara Timișoara Nord- Cetate- Piață Lahovari (acum Piață Nicolae Bălcescu), având o lungime de 2,5 km.

La 10 noiembrie 1949, se dădea în exploadare prima linie de troleibuze din București (și a două din țară, după Timișoara), pe ruta Piață Victoriei- Hipodromul Băneasa , pe locul unde se află astăzi complexul Romexpo (linia 81), ulterior desființată. 


Dacă tot ai ajuns până aici, poate te interesează și:

Miruna Pătrașcu: La ce foloseşte educaţia sexuală la copiii mici (de la naştere la 7 ani)

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.