fbpx

17 iunie 1910: Aurel Vlaicu zboară peste Cotroceni

Aurel Vlaicu s-a născut în satul Binținți din Transilvania, atunci parte a Imperiul Austro-Ungar. Satul a fost redenumit Aurel Vlaicu în 1927 și este așezat astăzi lângă Orăștie, județul Hunedoara.A urmat un liceu calvinist din Orăștie, iar în 1902 și-a luat bacalaureatul la Sibiu, oraș în care s-a împrietenit cu poetul Octavian Goga. Interesant de știut, Aurel Vlaicu a fost coleg de liceu cu viitorul lider comunist Petru Groza.

Goga si Aurel Vlaicu

Octavian Goga și Aurel Vlaicu

Vlaicu a început studiile universitare  la Universitatea Tehnică din Budapesta și  le-a continuat la Technische Hochschule München din Germania, obținând diploma de inginer în 1907.  Între 1907 și 1908, Vlaicu a fost înrolat în armata austro-ungară, iar la 1 septembrie 1908 a ocupat poziția de inginer cu fabrica de automobile Opel din Rüsselsheim, Germania.

Vlaicu a părăsit Opel în martie 1909 și s-a întors la Binținți, unde, împreună cu fratele său, Ion, a construit un planor care a zburat pentru prima dată în vara anului 1909. În octombrie 1909, la sfatul lui Goga, s-a mutat la București, unde, cu ajutorul românilor transilvăneni, a obținut sprijin financiar pentru a-și construi primul avion cu motor.

Monoplanul Aurel Vlaicu în Arsenalul Armatei Române 

La 1 noiembrie 1909 a început construcția modelului A. Vlaicu Nr 1. în hangarele Arsenalului Armatei din București cu finanțare de la Ministerul de Război al României și cu un îndemnizație lunară de 300 de lei din partea lui Spiru Haret, Ministrului Educației Publice de atunci.

A. Vlaicu Nr.1 a zburat pentru prima dată pe 17 iunie 1910 pe aerodromul Cotroceni.

Aurel Vlaicu

17 iunie 1910, Aurel Vlaicu Cotroceni

Pe 28 septembrie 1910, ca parte a exercițiilor militare de toamnă, Vlaicu și-a zburat avionul de la Slatina la Piatra Olt purtând un mesaj, o primă instanță a unui avion fiind folosită în scopuri militare. [10]

Modelul Vlaicu II

La 13 septembrie 1913, în timpul unei încercări de a traversa Munții Carpați cu avionul său Vlaicu II, s-a prăbușit în apropiere de Câmpina, se pare că din cauza unui atac de cord. Aurel Vlaicu este înmormântat în cimitirul Bellu din București.

cimitir Bellu

În anul următor prietenii săi Magnani și Silișteanu finalizează construcția avionului Vlaicu III, și cu ajutorul pilotului Petre Macavei efectuează câteva zboruri scurte. Autoritățile vremii interzic continuarea încercărilor, iar în toamna anului 1916, în timpul ocupației germane, avionul este expediat la Berlin.

Vlaicu III

Modelul Vlaicu III

Avionul Vlaicu III a fost văzut ultima dată în anul 1940.


Dacă ai ajuns aici, citește și 

Dr. Alexandru Ulici: ”Majoritatea celor care au murit de COVID-19 nu credeau în COVID-19”