În 1903, 15 decembrie, frații Wright au reușit primele zboruri cu un avion pilotat, motorizat, susținut și controlat, cu ajutorul lui Flyer I, un biplan din lemn și pânză, la Kitty Hawk, Carolina de Nord. În ciuda frigului pătrunzător și a vântului de 27 mph, la ora 10 dimineața, frații Wright au decis să încerce un zbor.
Cu inima bătându-i puternic, Orville a fost lansat de pe o pistă în direcția vântului. Flyer I a reușit să se ridice de la sol și să zboare la o înălțime mică deasupra solului. Zborul a durat doar 12 secunde, iar distanța parcursă a fost de aproximativ 36 de metri. Chiar și așa, acesta a fost un moment istoric, deoarece a fost primul zbor controlat și motorizat al unei aeronave mai grele decât aerul.
După primul zbor, frații Wright au mai realizat încă trei zboruri în aceeași zi. Ultimul zbor, cu Wilbur Wright la bord, a fost cel mai lung, acoperind o distanță de aproximativ 260 de metri în 59 de secunde. Apoi, vântul a răsturnat Flyer-ul, l-a deteriorat și nu a mai zburat niciodată. Chiar și în aceste condiții, a fost o demonstrație impresionantă a capacităților avionului lor și a cunoștințelor lor în domeniul aerodinamicii.
Pentru prima dată, o mașină care transporta un om s-a ridicat în aer cu propria sa putere într-un zbor complet, a zburat înainte fără a reduce viteza și a aterizat în cele din urmă la o înălțime similară cu cea de la care a decolat.
Vrei mai multă carte pentru copilul tău? O școală cu un program echilibrat, cu accent pe studiu, dar și pe creativitate, joacă și dezvoltarea abilităților copilului tău? Așa e că știi că se poate mai bine? Hai la Școala Evrika! Te așteptăm cu o programare la „programează o vizită” sau sună-ne direct la 0725 173 926. Răspundem de fiecare dată!
Cu ani înainte de momentul istoric al primul zbor, frații Wright au fost fascinați de ideea de a realiza un aparat cu care să poată decola. Ei și-au dedicat timpul și energia în studierea zborului păsărilor și a principiilor aerodinamicii. Au construit mai multe planuri și prototipuri, testându-le în mod constant pentru a-și îmbunătăți designul și performanțele.
Flyer I, avionul pe care l-au construit, era un biplan din lemn și pânză, cu o anvergură de aproximativ 12 metri și o greutate de aproximativ 340 de kilograme. Era propulsat de un motor cu patru cilindri și 12 cai putere, care acționa o elice de lemn.
Primul zbor al fraților Wright a marcat începutul unei noi ere în istoria aviației. A deschis calea pentru dezvoltarea ulterioară a avioanelor și a industriei aeronautice. Frații Wright au continuat să își îmbunătățească designul și performanțele avioanelor lor, contribuind la progresul aviației în anii următori.
Astăzi, aviația este o parte esențială a vieții noastre moderne. Zborurile comerciale, avioanele militare și explorarea spațiului nu ar fi fost posibile fără contribuția și inovațiile fraților Wright. Primul lor zbor rămâne un moment de referință în istoria umanității și un simbol al curajului, perseverenței și dorinței de a depăși limitele.
În Romania, Aurel Vlaicu a zburat pentru prima dată pe 17 iunie 1910. El a pilotat avionul său, numit Vlaicu I, timp de aproximativ 1 minut și a parcurs o distanță de aproximativ 50 de metri. Acesta a fost primul zbor controlat și motorizat al unei aeronave în România. Aurel Vlaicu a fost un pionier al aviației românești și a contribuit semnificativ la dezvoltarea industriei aeronautice.
Rubrica Știință 365 este susținută de Școala EVRIKA
Disciplina „Istoria comunismului din România” este obligatorie și se va preda, începând cu anul școlar 2025 – 2026, elevilor din clasele a XII-a (învățământ de zi), respectiv a XIII-a (învățământ seral și cu frecvență redusă)
A fost aprobată programa școlară pentru disciplina obligatorie „Istoria comunismului din România”