fbpx

13 martie 1930: A noua planetă de la Soare

Foto credit@De la NASA / Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory / Southwest Research Institute

În 1930, pe 13 martie, Clyde W. Tombaugh, un tânăr de numai 23 de ani pasionat de astronomie, a anunțat descoperirea unei noi planete. Vestea descoperirii a fost telegrafiată Observatorului Colegiului Harvard la 13 martie 1930. Soare

Povestea descoperirii planetei PLUTO pleacă de la pasiunea pentru astronomie a unui om de afaceri bogat, Percival Lowell, care a fondat Observatorul Lowell din Flagstaff, Arizona. Acesta începuse încă din 1894 un proiect amplu pentru căutarea unei posibile a noua planete, pe care a numit-o „Planeta X”.

Până în 1909, Lowell și astronomul  William H. Pickering selectaseră câteva coordonate cerești posibile pentru o astfel de planetă. Lowell a căutat planeta până la moartea sa în 1916, dar aparent fără rezultat. Lowell n-a știut, dar observatorul său a surprins două imagini slabe ale lui Pluto la 19 martie și 7 aprilie 1915. Mai mult, Lowell nu a fost singurul care a reușit fără să știe. Sunt cunoscute un total de 14 fotografii pre-descoperire ale lui Pluto, dintre care cea mai veche a fost făcută la Observatorul Yerkes din Wisconsin, la 20 august 1909.

Activitatea la Observatorul Lowell a fost perturbată după moartea fondatorului de procesul deschis de văduva lui Percival, Constance Lowell, care a intrat într-o luptă juridică de zece ani cu Observatorul Lowell, contestând testamentul prin care acesta lăsase moștenire un milion de dolari observatorului.  Căutarea Planetei X nu a fost reluată decât în 1929.

Vesto Melvin Slipher, directorul Observatorului, a dat sarcina de a localiza Planeta X lui Clyde Tombaugh, un tânăr în vârstă de 23 de ani, care tocmai sosise la observator după ce Slipher fusese impresionat de o mostră din desenele sale astronomice.

Descoperirea celei de-a noua planetă de la Soare

Sarcina lui Tombaugh era să fotografieze în mod sistematic cerul nopții. Fotografia aceeași zonă de două ori într-un anumit interval de timp și ulterior compara imaginile pentru a determina dacă vreun obiect și-a schimbat poziția. La 18 februarie 1930, după aproape un an de căutări, Tombaugh a descoperit un posibil obiect în mișcare pe plăcile fotografice făcute pe 23 și 29 ianuarie. O fotografie de calitate mai mică făcută pe 21 ianuarie a ajutat la confirmarea mișcării. După ce Observatorul a obținut alte fotografii de confirmare, vestea descoperirii a fost telegrafată Observatorului Colegiului Harvard la 13 martie 1930.

Foto credit@ NASA | Colaj de imagini cu PLUTO – unghiuri diferite

Pluto a fost descoperit în apropierea stelei δ Geminorum și a traversat întâmplător ecliptica în acel moment al descoperirii. Pluto se mișcă cu aproximativ 7 grade spre est pe deceniu cu o mică mișcare aparent retrogradă văzută de pe Pământ. Între anii 1979 și 1999, Pluto a fost mai aproape de Soare decât Neptun.

Pluto nu a finalizat încă o orbită completă a Soarelui de la descoperirea sa, deoarece un an plutonian are o lungime de 247,68 ani.

Școala EVRIKA își mărește echipa!

Dacă ești profesor pentru învățământ primar sau gimnaziu, ai cel puțin gradul didactic Definitivat și măcar cinci ani experiență, dă-ne de veste la [email protected]. Ne-ar prinde bine să vedem un CV și câteva rânduri în care să ne spui de ce ai vrea să vii la noi. Hai în echipa noastră!

Cum a fost ales numele planetei Pluto

Descoperirea a avut un impact uriaș în întreaga lume. Observatorul Lowell, care avea dreptul de a denumi noul obiect, a primit peste 1.000 de sugestii din întreaga lume, de la Atlas la Zymal. Tombaugh l-a îndemnat pe Slipher să sugereze rapid un nume pentru noul obiect înainte ca altcineva să o facă.  Constance Lowell a propus Zeus, apoi Percival și în cele din urmă Constance. Aceste sugestii au fost ignorate.

Numele Pluto, după zeul grec/roman al lumii subterane, a fost propus de Venetia Burney (1918–2009), o elevă de unsprezece ani din Oxford, Anglia, care era interesată de mitologia clasică. Ea a sugerat denumirea într-o conversație cu bunicul ei Falconer Madan, un fost bibliotecar la Biblioteca Bodleian a Universității din Oxford, care a spus apoi numele profesorului de astronomie Herbert Hall Turner, care la rândul săi l-a transmis prin cablu colegilor din Statele Unite.

Gif credit @Phoenix7777 – HORIZONS System, JPL, NASA

Fiecărui membru al Observatorului Lowell i sa permis să voteze pe o listă scurtă de trei nume potențiale: Minerva (care era deja numele unui asteroid), Cronus (care și-a pierdut reputația fiind propusă de nepopularul astronom Thomas Jefferson Jackson See) și Pluto.

Pluto a primit un vot unanim. Numele a fost publicat la 1 mai 1930. După anunț, Venetia a primit drept recompensă 5 lire sterline, ceea ce reprezintă astăzi echivalentul astăzi a 350 lire sterline sau 450 dolari

Pluto planeta pitică

Pe 24 august 2006, printr-un vot la Uniunea Astronomică Internațională (IAU) în timpul Adunării Generale de 10 zile de la Praga, Pluto a fost declasată, nu mai este numită planetă, În schimb, i s-a acordat statutul de „planetă pitică”, datorită dimensiunii sale mici – mai mică decât diametrul Lunii..

Rubrica Știință 365 este susținută de Școala EVRIKA

Poate vă interesează și:

12 martie 1923: Este proiectat Phonofilm, primul film de cinema cu sunet sincronizat

Scrie un comentariu

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.